15 May 2009

Dimanakah arah hidup kita

Sebahagian petikan arikel oleh Ustaz Nasrudin Tantawi



BENARKAH KITA BERJUANG

Seseketika dalam mengharungi perjuangan kehidupan ini , alangkah baik kita duduk sejenak untuk menganalisa atau bermuhasabah diri . Memandang jauh ke dalam jiwa dengan menyelaminya secara jujur dan telus terhadap diri sendiri . Lalu kita ajukan pada diri satu soalan , apa kah tujuan hidup kita ini? Apakah yang ingin kita cari didalam kehidupan ini?
Berjuang yang dimaksudkan di sini ialah bekerja gigih dengan segala upaya dan daya malah mengambil segala ruang dan peluang untuk menjulang kalimah Allah swt sehingga ia mengatasi ideologi ciptaan manusia , meskipun terpaksa berhadapan dengan tribulasi dan implikasi yang mengancam kepentingan diri.


hayya bina nu'min saah ! ayuh kita kita bersimpuh seketika untuk kita merenung [ introspection ] jauh ke dalam jiwa kita . Terlebih dulu kita buangkan segala alasan membela diri , sikap menyalahkan orang lain dan rasa diri dipihak benar . Sebaliknya cari alasan untuk menyalahkan diri agar kita insaf , jangan bela diri supaya dirasa diri kita juga perlu dihukum dan kumpulkan rasa bersalah itu atas diri kita sendiri agar kita tidak angkuh untuk mengakui kesilapan sendiri . Sahabat ku semua , marilah kita bermuhasabah agar kita dekat dengan Allah swt dan kita segera diberikan nusrahNya . Insyaallah , muhasabah ini akan memulihkan hubungan kita yang retak , perjuangan kita yang tergugat , dan kedudukan kita yang kian jauh dari Allah swt . Masih banyak item untuk dipersoalkan pada diri kita dalam hidup ini...semoga kita diridhai oleh Allah swt . Selamat berjuang sahabat ku !


by Ustaz Nasrudin Tantawi

No comments:

Post a Comment

Get Free Shots from Snap.com