20 February 2009

Hujung Minggu di Yanbu

Satu lagi hujung minggu berlalu tapi sudah tentu dengan pelbagai aktiviti. Alhamdulillah, atas inisiatif Hj Sulaiman dan Haji Ghazali, kelas Bahasa Arab dapat dimulakan semula pada setiap hari Rabu selepas maghrib bertempat di Yanbu Islamic Dakwah Center. Gurunya didatangkan khas dari University Madinah, Ustaz Mohd Fazli.

Pagi Khamis pulak, aku turun laut. Apalahi kalau bukan aktiviti menyelam di Laut Merah. Kali ni aku cuma menyelam berdua je, dengan diver dari Sepanyol. Terbang dari Riyadh semata-mata nak menyelam di sini.
Pada sebelah malam pulak, ada ceramah agama yang di bawa oleh Ustaz Firanda dari Indonesia yang belajar di Universiti Madinah juga. Ceramah agama mingguan ini terbuka kepada kaum ibu, bapa dan anak2.
Manakala pada hari Jumaat pula sebelah pagi, kelas tajwid dan Iqra' untuk anak-anak pula di adakan yang di kelolakan oleh Ustaz Fazli. Kelas ini baru je bermula minggu ni dan akan diadakan setiap dua minggu sekali bertempat di rumah kami.

Marina di Royal Commission Yanbu.


Kapten bot, Dif dan Daniel, diver dari Riyadh. Daniel ni pun baru je dapat lesen menyelam kat Oman. Ini adalah dive dia yang pertama di Laut Merah. Cerita lanjut pasal trip beserta gambar boleh lah klik

http://yanboqunderwater.blogspot.com/2009/02/my-third-dive-in-red.html

Anak-anak sedang menunggu giliran. Mereka semua telah di pecahkan kepada 3 kumpulan mengikut kemampuan masing-masing. Jadi mudahlah untuk Ustaz mengajar.
Ini bukan sesi mengajar lagi tapi sesi untuk melihat tahap mengaji setiap yang datang sebelum di letakkan dikumpulan masing-masing. Sesi akan datang baru mula kelas.

14 February 2009

Makkah - Jeddah - Madinah

Ini lah dia bandar-bandar tumpuan di hujung minggu bagi kami yang tinggal di Yanbu ini. Dah tak terasa jauh langsung walaupun nak ke Makkah atau ke Jeddah mengambil masa lebihkurang 3 jam lebih, apatah lagi ke Madinah. Alhamdullillah, ini lah kelebihan dapat tinggal di Yanbu. Bandar Yanbu sendiri sedang pesat membangun dengan pelbagai projek perumahan, taman-taman rekreasi serta pusat-pusat perniagaan.
Kesan krisis ekonomi yang melanda dunia sekarang ini seakan tidak terasa di sini walaupun syarikat tempat aku bekerja memberikan bonus yang agak berkurangan dari tahun yang sudah kerana jualan yang merundum jatuh pada suku ke-4 2008. Kalau kat Malaysia, krisis ekonomi yang cukup gawat semakin gawat dengan krisis politiknya... haru biru betul. Apa-apa hal, kita hendaklah sentiasa berdoa agar sentiasa diberikan yang terbaik dalam kehidupan ini.

Mereka di atas ni adalah yang terbaik dan cukup professional bila menjalankan tugas mereka. Pantas, cekap dan cemerlang ... para pekerja sedang membersihkan dataran Kaabah. Satu perkara yang aku baru perasan, walaupun banyak jugak burung-burung berterbangan di sekitar Kaabah, setakat ini tak pernah pulak aku ternampak tahi burung di dataran tu. Lagi satu, tahi cicak pun aku tak pernah nampak kat Masjidil Haram.Deretan bekas air zam-zam di dataran Kaabah. Telaga Zam Zam berukuran 18X14 ft dengan kedalamam 18 meter. Ianya bermula 4000 tahun yang lampau dan tidak pernah kering. Tidak pernah berubah rasa dan tidak pernah ada algae atau lumut yang hidup. Pam-pam motor dengan kapasiti 8000 liter sesaat digunakan untuk menyediakan air ini kepada jutaan jemaah.

Gambar ini pula adalah kawasan rumah Saidina Abu Bakar r.a yang terletak hampir dengan Bab Salam di Masjid Nabawi. Secara tepatnya, adalah di Tiang ke 5 sejajar dengan Bab Siddiq.
Untuk tiga minggu berturut aku dan keluarga tak diam kat Yanbu. Olehkerana musim sejuk dah kira berlalu pergi dengan suhu air Laut Merah sekitar 25 Celcius, InsyaAllah, minggu ini mungkin nak turun laut pulak.

10 February 2009

Malaysian Yansab Update

It has been almost a year Yanbu has seen sudden increase of Malaysian presence. The majority of them have been employed by Yansab. Todate, there are a total of 89 Malaysians minus 5 who had gone back to Malaysia for good. One was requested to leave on medical ground, one has recently resigned and 3 have 'cabut' just like that. Just hope that there will be no more cabut case in the future. There are already 29 families out of 89 Malaysians in Yansab. More families are coming within the next few weeks. Unfortunately, I haven't got the chance to meet all the families yet. InsyaAllah .... we will plan something to bring together all Malaysians again in the future. Any proposal is very much welcome...
Next week, there will be another few Malaysians to join Yansab and of course there are still resume and CVs keep coming in. Majority of Malaysian in Yansab are in Operation Department attached to various plants like Olefin, BBTX, EG, UO, LLDPE, HDPE and PP. The rest are in Technical, Maintenance, Laboratory, Logistic, CSU, Finance and Planning.

07 February 2009

Cerita tak terkini

Dah lama aku tak bercerita kat blog ni. Baru nak bukak cerita, tengok2 dah ada kat mama bungas. Tak sempat den nak cerita, binik dah tulis.... so sonyap aje ler ...
Ini kisah jalan-jalan ke Jeddah tak dirancang, mama bungas kata qadak punyer ...
Yang ini pulak pasal persembahan kat sekolah anak di YIS ...
Cerita pasal sekolah ni, masih ramai yang dok bertanya sekolah mana yang bagus kat Yanbu ni ... bagus atau tidak terpulang pada diri masing-masing bila buat pilihan. Satu perkara yang nyata, pilihan tak banyak. Bukan tak banyak, tak de pilihan sebenarnya...
Dua orang anak aku bersekolah di Al-Tawhid dan dua orang lagi di YIS. Kalau boleh memang aku nak semua anak-anak aku belajar di YIS. Tengoklah macam mana nanti... Setakat ni masing-masing suka pergi ke sekolah, tak kira lah yang ke Tawhid maupun yang ke YIS. Alhamdullillah, semua boleh catch up dan quite competitive di kelas.