24 January 2009

Essential Arts

"As you do, so shall you be rewarded." Prophet Muhammad
Realize, as you project yourself, so shall you be perceived.

The art of navigating the road of life is not to be a victim of what happens to you; but rather to be an architect of the road and making things happen.
The art of problem-solving lies in your attitude and approach to the problem; think positively, often the problem lies in how we look at things.
The art of positive thinking is to have a positive image of yourself not by proclaiming your goodness in words but proclaim your goodness in deeds.
The art of being you-nique is not in how you appear but rather in letting what you do and how you do it be a reflection of what you are.

You are the only "you" that there is; no one can think with your mind, speak with your voice and smile with your face, cry with your tears or act with your body but you.
So be the best "you" that you can be.

As you choose good, decent and pleasant people to associate with, make yourself deserving of those associations. (Would you befriend "you" if you were someone else?)

The art of speaking is not in the volume of words or sound but rather in the wisdom of the content. (Do not say all that you think and think carefully of what you say).
The art of criticism lies not in succeeding to find faults, but in finding a means whereby the fault is realized and corrected.
The art of disagreement is not in being hostile and adamant but in being able to disagree without being disagreeable.
The art of joyfulness is not only being happy yourself but in increasing that joy by bringing happiness to the lives of others.
The art of inspiring is to uplift others by suggestion and demonstration rather than by injunction and dictation.

The art of social living is not to appear better than others but in bringing out the best in yourself and facilitate bringing out the best of others.
The art of solitude is not only in occupying yourself when you are alone but in enjoying the company of the one you are alone with.
The art of personality is to commit yourself to being of benefit to the world and occupy yourself with so much striving to improve yourself that you have less time to criticize others.

The art of life is not passing time in this world, but is to be like the candle recognizing the inevitability of death while bringing light to the world as it is consumed.

The reality of life is change, the challenge of life is to live it to its full, the lesson of life is its temporariness, the wisdom of life is to learn from the past and leave a better world for the future.

Source: From forwarded e-mail...thanks to Myra

23 January 2009

Yanbu Al-Nakhael

Pantai Al-Sobh di RC Yanbu
Picture courtesy of http://www.parson.com/

Setahun dua yang lalu, rasanya ramai orang Malaysia tak pernah dengar bandar Yanbu di Arab Saudi ni. Yanbu memang tidak dikenali sebagaimana orang mengenali Makkah, Madinah, Jeddah, Riyadh, Jubail dan Dammam. Namun kini bandar Yanbu telah dihuni lebih 200 orang rakyat Malaysia. Sudah ramai keluarga Malaysia di sini dan orang-orang Arab di sini pun dah kurang terkejut kalau kita sebut datang dari Malaysia. Kalau keluar ke hypermarket ke atau ke bandar Yanbu, pasti akan terserempak dengan orang Malaysia.

Kawasan perumahan Radwa di RC Yanbu. Rumah kami terletak di Radwa 6.*

Salah satu kompleks penapisan minyak di Yanbu Industry Area.*

Picture courtesy of http://www.parson.com/

Yanbu terbahagi kepada 3; iaitu Yanbu Al-Bahr (pusat bandar Yanbu, terletak di pinggir Laut Merah), Yanbu Al-Nakhael (sebuah pekan kecil yang terletak di pendalaman Yanbu) dan Yanbu Al-Sinaiyah (Yanbu Perindustrian). Baru-baru ni aku berkesempatan pergi ke Yanbu Al-Nakhael, lebihkurang 50 km dari Yanbu Al-Sinaiyah. Ianya terletak di kawasan tinggi dan terdapat banyak kebun-kebun kurma. Pekan nya kecik je, mungkin macam pekan Rengit di Batu Pahat.


Jalan yang seperti tiada penghujungnya. Pekan Yanbu AL-Nakhael terletak di kaki gunung yang nampak berbalam-balam.
Menghampiri Pekan Yanbu Al-Nakhael.

13 January 2009

Bowling Di Yanbu

Hari ni, 3 orang lagi Malaysian report ke Yansab. Semuanya ke plant BBTX. Maka jumlah rakyat Malaysia yang bekerja di Yanbu National Petrochemical Co (YANSAB) kini sudah mencecah 93 orang. Aku ada di beritahu bahawa kuota untuk rakyat Malaysia ialah seramai 125. Majority masih dari benua kecil asia yang kini berjumlah lebihkurang 400 orang.

Dan sepanjang bulan Januari ni aku dok kat Yanbu je, tak gi mana-mana pasal terpaksa kerja. So, dah dua minggu belum off lagi ni. Macam mana pun semalam, sempat gak aku gi main bowling. Dah hampir 10 bulan kat sini, baru dapat tahu ada bowling lane kat Holiday Inn Yanbu ni. Tak lah besar mana, cuma ada 2 lane je. Boleh ler kalau nak buat-buat lepaskan gian.


Inilah dia dua lane bowling di Holiday Inn Yanbu. Muhammad Irfan dengan senyuman menggodanya setia menanti setiap bowling ball.

10 January 2009

Kisah-Kisah Gaza

1) Latar belakang Tragedi Gaza.
Kekalahan Fatah pimpinan Mahmood Abbas dalam pilihanraya pertama di Palestin pada Januari 2006 sebenarnya memberi tamparan hebat kepada rejim Zionis dan AS.
Dengan segala bantuan yang diberi termasuklah sumber kewangan, ketenteraan dan kebendaan, mereka mengharapkan Mahmud Abbas dan Fatah boleh menang dalam pilihanraya ini.

Seterusnya mereka juga mengharapkan Mahmud Abbas dapat mendirikan sebuah negara secular Palestin, bukan sekadar berjiran dengan Israel malah sanggup menurut segala kemahuan rejim Zionis dan AS.

Kemenangan Hamas pula merupakan kemenangan perjuangan Islam di bumi Palestin.
Untuk kisah selanjutnya, baca lah di http://dariipohuntukgaza.blogspot.com

2) Lagi Usaha Kita oleh Ustaz Zaharudin
Palestin pula telah terbahagi kepada tiga bahagian, kiri dan kanan telah mula ditembusi oleh Yahudi, hanya bahagian tengah masih belum berjaya ditembusi. Jelas, mereka sedang melakukan penjajahan secara fizikal dan menghilang Palestin dari peta dunia.!
Persoalan utama sekarang, apa lagi yang boleh bantu yang benar-benar dikira membantu?? Satu soalan yang saya sendiri turut kerap menyoal diri ini. Saya tiada jawapan yang melegakan, atau jawapan yang membuatkan anda terperanjat kerana 'di luar kotak'.
Namun bagi saya, kita semua boleh membantu berdasarkan rasa kemampuan masing-masing. Siapa boleh lebih, buat lebih, siapa hanya mampu yang kurang, buat jugalah. Keadaan manusia yang berbeza-beza dalam kemampuan ini diiktiraf sendiri oleh Nabi akan kewujudannya. Justeru, jangan harapkan semua orang mampu menjadi terlalu 'berani seperti anda, terlalu 'pemurah' seperti anda, terlalu 'berjasa' seperti anda.
Nabi s.a.w bersabda dalam hadis yang sangat popular :- Erti : Sesiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mencegah dengan tangannya, barangsiapa yang tidakmampu, cegahlah dengan lisannya (perkataan dan tulisan), barangsiapa yang tidak mampu, cegahlah dengan hatinya (iaitu dengan rasa benci)"

USAHA KITA : PILIHLAH ------- seterusnya ke www.zaharuddin.net

08 January 2009

Musim sejuk

Cold wave causes death
Abdul Aziz Abdul Wahid / Arab News

AL-JOUF: A 50-year-old Saudi man died yesterday due to cold in Turaif. Mutran Al-Bini was brought shivering to hospital by his son.Freezing temperatures disrupted the supply of water to homes in the Northern Border Province yesterday. Temperatures dropped below eight degrees Celsius in the region over the past three days.The cold spell has also led the Ministry of Education to delay school opening hours. A number of people died in the Kingdom last year when temperatures fell below 10 degrees Celsius.
Ingatkan kat Eropah atau US je yang ada orang mati kerana kesejukan, kat Arab ni pun ada gak.
Alhamdullillah kat Yanbu ni cuaca agak nyaman. Boleh lah dikatakan perubahan cuaca di Yanbu agak sederhana tidak seperti di bandar-bandar lain macam di Jubail atau Riyadh. Paling rendah pun cuaca kat Yanbu ni mungkin setakat dalam lingkungan 15 C tapi kalau kat Jubail boleh mencecah bawah 5 C dan musim panasnya boleh mencecah sehingga 55 C ! Tapi di Yanbu, purata suhu pada musim panas sekitar 45 C.