05 January 2008

Pokok ceri

"If you don’t have time to do it right,
when will you have time to do it over?"
- John Wooden

Pokok ceri didepan rumah aku setelah di trim. Dah lama nak buat, dok tangguh je. Malam tadi bila terbaca kata-kata John Wooden tu, terus buat pagi tadi. Sepanjang pagi tadi aku dok mencantas dan membuang dahan-dahannya. Pokok ini ditanam oleh isteri aku tujuh tahun yang lepas di depan rumah kami. Banyak kebaikan pokok ceri ni. Pertama, ia meredupkan suasana di hadapan rumah aku. Kedua, ia membekalkan makanan yang lazat kepada burung-burung yang singgah di situ. Ketiga ia membekalkan oksigen dan mengambil karbon dioksida semasa proses fotosintesis (betul ke ejaan nya?) di waktu malam. Secara tak langsung menyegarkan udara di sekeliling. Aku pernah terbaca satu artikel dimana pohon sebesar ini menyamai 5 buah penghawa dingin.

No comments:

Post a Comment

Get Free Shots from Snap.com