03 January 2008

Nabilah ke sekolah

Hari ni merupakan hari pertama Nabilah ke sekolah rendah setelah dua tahun berada di kindergarten. Dia punye suka nak gi sekolah terpancar jelas di wajahnya. Haziqah pula memasuki alam menengah. Sedar tak sedar dah empat orang anak aku bersekolah. Tua je rasa....

Yang bestnya anak aku yang bongsu pun sibuk mintak mama hantar dia ke sekolah macam kakak-kakaknya sampai nangis-nangis.

Walaubagaimanapun aku agak terkilan kerana yuran sekolah yang jauh lebih tinggi dari tahun sebelumnya. Walhal, PM dah umumkan dalam parlimen semasa pembentangan bajet bahawa yuran sekolah rendah dan menengah dah dihapuskan. Ianya diikuti pula oleh Menteri Pelajaran yang mengatakan di Unesco bahawa pendidikan di Malaysia adalah percuma setelah penghapusan yuran sekolah bermula pada tahun ini.

Inilah yuran yang percuma,

RM 5 – Sekolah Rendah
RM 9 – Sekolah Menengah

.....................................................

Yuran dihapuskan?

Tidak, kerana rakyat Malaysia suka ditipu, dan mudah lupa, maka kerajaan menukarkan perkataan YURAN kepada PAKEJ BAYARAN TAMBAHAN (PBT).
Semua sekolah diarahkan untuk menjawab bahawa; "Kos yang perlu ibu bapa tanggung adalah BAYARAN, bukannya YURAN, kerana YURAN kan sudah dihapuskan masa pembentangan Bajet 2008 tempoh hari".
Ada sebuah sekolah di Johor ini yang di arahkan untuk memberitahu ibubapa bahawa bayaran ini bukanlah YURAN, tetapi SUMBANGAN.
Macam-macam term digunakan untuk mengganti perkataan YURAN.
TERIMA KASIH PAK LAH kerana prihatin kepada kami semua dan telah menghapuskan yuran sekolah anak-anak kami.

No comments:

Post a Comment

Get Free Shots from Snap.com