16 January 2008

Berita dari Wisma

Fuh...sakit satu badan aku hari ni. Apa taknya, hari ni hari kedua aku main bola tampar. Hujung minggu ni syarikat aku ada mengadakan pertandingan bola tampar yang selalu di anjurkan setahun sekali. Jadi, aku pun setahun sekali dapat gak menampar bola. Walaupun sakit-sakit badan tapi seronok... skill tu masih ada lagi tapi iyelah mana nak sama macam 15, 20 tahun dulu. Stamina tu memang kurang banyak walaupun aku sekarang ni 3 atau 4 kali seminggu pegi berenang. Tapi ramai gak orang kata aku nampak 5, 6 tahun lebih muda..perasan lah jap...hee..

Sebenarnya aku nak bercerita pasal berita yang aku dapat hari ni. Berita yang dok sebulan ditunggu-tunggu, iaitu Surat Kelakuan Baik daripada Wisma Putra.
Sebenarnya bulan November 07 aku ada gi interview untuk kerja kat Arab Saudi. Masa tu gak dapat dan masa tu gak dia orang keluarkan surat tawaran kerja dan suruh buat keputusan samada terima atau tidak tawaran mereka sebelum balik. Satu strategi yang baik; memanglah tawaran dia tu cukup menarik. Di pendekkan cerita, aku terima je dulu tawaran tu.

Dua minggu selepas temuduga tu, bermulalah proses untuk bekerja di Arab Saudi ni. Semuanya diuruskan oleh agen di sini. Antara proses yang kena buat:-

1- Pemeriksaan kesihatan di hospital (swasta atau kerajaan, klinik tak main). Kos lebihkurang RM500 (swasta). Hospital kerajaan mungkin kurang sikit kot. Dapat keputusan lebihkurang seminggu.
2- Isi borang permohonan visa
3- Isi borang permohonan surat kelakuan baik (Wisma Putra keluarkan borang ni)
4- Salinan sijil-sijil dan perlu disahkan oleh Wisma Putra. Satu salinan kosnya RM10.
5- Ambik gambar paspot dan visa (dua saiz yang berbeza tau). Kena ambil untuk satu keluarga kalau nak bawak keluarga sekali.
6- Buat passpot (kalau belum ada lagi, buat selepas dapat keputusan pemeriksaan perubatan. Aku punya pakej ialah pakej keluarga. Jadi kena lah buat paspot untuk anak-anak. Sekarang ni buat passpot, 3 jam dah siap.
6- Buat pemeriksaan perubatan untuk isteri dan anak-anak. Yang ini pemeriksaan biasa je tapi mesti dilakukan di hospital, tak kiralah swasta atau kerajaan. Kos lebihkurang RM100 seorang.
7- Buat salinan surat beranak dan surat nikah. Hanya perlu untuk yang ingin bawa keluarga.

Bila dah siap segala dokumen yang diperlukan, kena hantar pada agen untuk diuruskan seterusnya. Mereka yang akan berusan dengan Wisma Putra dan jugak kedutaan Arab Saudi.

Alamak, dah nak kena ambik anak balik dari kelas tuisyen. Aku sambung lagi nanti.


No comments:

Post a Comment

Get Free Shots from Snap.com