09 April 2009

Berpada-pada dengan Rezeki Allah

MUTIARA KATA: "Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada."

"Kalaulah saya pun berpangkat besar dan bergaji besar seperti dia. Mengapalah hidup saya tidak seberuntung dia. Mengapalah saya dilahirkan miskin begini...." Demikianlah ada yang selalu mengeluh mengenangkan nasib sendiri dan mengagumi kelebihan yang ada pada orang lain.

Sebagai orang mukmin, sebenarnya kita dilarang untuk menyesali nasib, apatah lagi menyalahkan atau menghina pemberian Allah. Apalah sangat ujian-Nya kalau hendak dihitung dengan nikmat yang Allah kurniakan, sama ada yang kita sedar atau tidak, yang pasti tidak mampu dibilang manusia.

Jangan sesekali kesal atau kecewa dengan ciptaan Allah sama ada kita mengalami kecacatan, kekurangan dan sebagainya. Jika kita mengeluh, sedangkan kita sedang menikmati rahmat-Nya, bermakna kita tamak dan menutup mata atas nikmat yang telah kita miliki selama ini. Sebaliknya bersyukurlah dengan apa yang ada. Setiap manusia sudah ada bahagian masing-masing yang dikurniakan Allah.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripadamu dan jangan melihat kepada orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu."(Riwayat Bukhari)
Sumber : Forwarded e-mail

p/s : Minggu lepas, Ustaz Kamarul yang mengajar Bahasa Arab ada berpesan, sekiranya kita ingin memuji seseorang atau gembira tengok kejayaan seseorang, hendaklah kita mengucapkan 'MasyaAllah" yang bermakna 'Apa yang dikehendaki oleh Allah'. Dan kalau ada orang yang memuji kita atau rumah kita atau kereta kita, pastikan orang tu ucapkan 'MasyaAllah'.

2 comments:

  1. Villa Bayu,
    Alhamdulillah, dapat sedikit ilmu dari entry ni. Kena selalu praktik ni..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Catz.... InsyaAllah akan di usahakan...

    ReplyDelete

Get Free Shots from Snap.com