25 November 2008

Dinner Arab

Inilah dia dinner aku semalam. Kalau tak silap aku, nasi ni dipanggil nasi sayadi. Memang selama 8 bulan aku kat sini, belum jumpa lagi nasi arab yang ini. Tak de daging maupun ayam.... segala lauk dan masakan adalah ikan semata, berbagai jenis ikan. Mula-mula tu makan okay jer, tapi ada rasa muak sikit bila dah makan banyak. Pulak tu bila nasi aku dah hampir abis, di tambahnya lagi, jenuh aku nak perabis kan.

Semalam kawan setempat kerja jemput datang ke rumah untuk makan malam. Tapi dia cuma jemput aku je, bukan satu keluarga. In fact dia pun ada jemput beberapa kawan dia yang lain. Ini adalah kali ketiga aku bertandang ke rumah orang tempatan dan yang ini betul-betul aku dijamu.

Dekat dua jam jugak kat situ. Seperti kebiasaannya, mula-mula sampai, tetamu akan dihidangkan dengan 'kawa', sejenis kopi arab yang pahit dan rasa herba beserta dengan kurma. Dah hampir sejam, barulah dijemput untuk makan the main course tu. Dah siap makan, pekena pulak dengan dessert dan teh herba. Lepas tu barulah angkat punggung balik. Antaranya yang hadir tu termasuklah seorang dari Sudan dan Mesir. Yang bestnya ada sorang arab tu cakap dia rasa seronok dapat berjumpa dan berbual dengan Malaysian. First time katanya.... hmmm... rasa so proud to be Malaysian....

2 comments:

  1. kopi arab sebutan yg sebetulnya is 'gahwa'. sedap apa... tp tak leh minum byk2, pening!

    ReplyDelete
  2. Ye betul.... sepatutnya gahwa. Memang sedap, tapi mula-mula minum terasa pahitnya. Kena makan dgn kurma tu dulu baru minum...

    ReplyDelete

Get Free Shots from Snap.com