15 September 2008

NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan )

* Tarikh turunnya Al Quran*


Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amalan yg baik Cara Menyambut Idul Fitri. Jangan sekali-kali disambut dengan hiburan, mercun, pesta lampu dan berbagai kemungkaran dan kemaksiatan.

Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal(sudah mati) menangis kerana peluang untuk berehat telah berakhir. Adalah dicadangkan supaya keluarga menziarahi kubur pada petang akhir Ramadhan atau jika kuburnya jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat Asar. Semoga mereka diampuni. Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh orang yg meninggal dunia dibenarkan pulang ke rumah anak2nya dan berdiri di pintu rumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa, sekurang2nya Al Fatihah sekali utk mereka. Oleh itu janganlah terlalu gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita maka anak2 akan ingat kpd kita.



Takbir Di Malam Raya

Banyakkan bertakbir pada malam raya sebagai tanda kesyukuran diatas kejayaan melaksana ibadat dan menundukkan nafsu di sepanjang Ramadan. KesimpulannyaBulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia adalah sebaik-baik bulan, bulan penuh keberkatan, pengajaran, dan dapat melahirkan insan yg bertakwa seandainya kita menghayatinya dgn sungguh-sungguh. Oleh itu bersiap sedialah dari awal supaya Ramadan kali ini dapat diisi dgn amalan-amalan seperti yg tersebut di atas & semoga kita menjadi insan yg soleh/solehah.


*Doa utk menghilangkan lekas naik marah/ baran,maklumlah waktu lapar memang lekas naik angin.... Rujuk kepada Surah Al-Anbiya, ayat-69. Sebelum minum, baca doa dan tiupkan pada air (utk diri sendiri,anak,suami dll). Insyaallah.

2 comments:

  1. terima kasih sharing ilmunya...
    selamat Berpuasa... semoga segala ibadah kita diterima oleh Allah SWT, amin...

    saya membuat tulisan tentang "Berdzikir Membuat Hati Tetram, Benarkah?"
    silakan berkunjung ke:

    http://achmadfaisol.blogspot.com/2008/08/berdzikir-membuat-hati-tentram-benarkah.html

    (link di atas adalah tulisan ke-1 dr 5 buah link berdzikir membuat hati tentram)

    semoga Allah menyatukan dan melembutkan hati semua umat Islam, amin...

    salam,
    achmad faisol
    http://achmadfaisol.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Terima kasih saudara faisol kerana sudi membaca blog ana... InsyaAllah semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat dan keampunan dari Nya....
    Selamat Berpuasa jua...

    ReplyDelete

Get Free Shots from Snap.com