02 February 2008

Bangun Awal

Today's Quote :

"Imagination is everything. It is the preview
of life's coming attractions."
- Albert Einstein




Aku terpaksa akui aku ni memang jenis yang tak pandai nak bercerita atau menulis dengan lenggok bahasa yang sedap dibaca. Namun itu tidak akan menghalang aku untuk berkongsi apa yang aku rasa perlu dikongsikan. Mulai bulan ini, setiap minggu aku akan cuba untuk menyiarkan atau menulis artikel yang mungkin dapat membantu aku dan para pelawat laman ini mendapat inspirasi dan motivasi mengenai sesuatu perkara.

Jadi, minggu ini kita mulai dengan dua perkara dibawah:-


  • Sleep less. This is one of the best investments you can make to make your life more productive and rewarding. Most people do not need more than 6 hours to maintain an excellent state of health. Try getting up one hour earlier for 21 days and it will develop into a powerful habit. Remember, it is the quality not the quantity of sleep that is important. And just imagine having an extra 30 hours a month to spend on the things that are important to you. Kurangkan TIDUR. Kebanyakan dari kita cuma perlukan tak lebih dari 6 jam waktu tidur. Mulai esok cuba bangun satu jam lebih awal selam 21 hari. InsyaAllah ia kan menjadi kebiasaan dan kita akan mendapat lebihan jam sebanyak 30 atau 31 jam sebulan yang mana kita boleh gunakan samada untuk membaca buku ke, beribadat ke atau melakukan senaman ke atau perkara-perkara yang memberi faedah pada kita atau keluarga kita. Cuba ler...kalau kita biasa bangun pukul 6 pagi, esok kita mula bangun jam 5 pagi. Mula-mula tu agak payah sikit tapi InsyaAllah kalau kita ada azam dan objektif yang kuat, pasti boleh punye...
  • Set aside one hour every morning for personal development matters. Meditate, visualize your day, read inspirational texts to set the tone of your day, listen to motivational tapes or read great literature. Take this quiet period to vitalize and energize your spirit for the productive day ahead. Watch the sun rise once a week or be with nature. Starting the day off well is a powerful strategy for self-renewal and personal effectiveness.
    Kalau kita dah ada extra satu jam setiap hari dengan bangun awal, kita boleh juga gunakan waktu untuk bersendirian. Kita boleh je bertafakur, berzikir, bertahmid, baca Al-Quran atau baca buku-buku yang boleh memberikan kita inspirasi. Pasti anda akn merasakan perbezaan pada diri anda untuk memulakan hari dengan penuh ceria dan bersemangat.
SELAMAT MENCUBA...

Dipetik dari Robin Sharma.

No comments:

Post a Comment

Get Free Shots from Snap.com